Motocykle Euro4 na 2017r. 5


Sezon motocyklowy przez większość z nas już dawno zakończony,

jest zatem czas by na spokojnie przyjrzeć się co czeka nas w nowym sezonie. Od początku 2017 roku wszystkie nowo wyprodukowane motocykle muszą spełniać bardziej restrykcyjne normy emisji spalin i bezpieczeństwa, ogólnie nazwane Euro4. Dla producentów znanych marek nie stanowi to wielkiego problemu ( z pewnymi wyjątkami ), co innego dla dostawców tanich jednośladów z Azji. Jeszcze w połowie tego roku niewiadomą stanowiło czy Chińczycy w ogóle podejmą próbę dostosowania swoich wyrobów do wymogów europejskiego rynku, który generalnie nie był dla nich aż tak istotny. Teraz z końcem roku wiemy, że nie jest źle, i Chińczycy szybko zareagowali. Na stronach chińskich producentów już można znaleźć gotowe pojazdy z Euro4, a w tym wpisie przedstawię wam te, które uznałem za ciekawe i najpewniej pojawią się w sprzedaży…

Ale o co chodzi z tym Euro4??

Może tak jeszcze w kwestii wyjaśnienia. Aktualnie nowe motocykle spełniają normy euro3, a w przypadku 2T w najlepszym przypadku euro2. W euro4 emisja spalin zredukowana ma być o niemal połowę, to wymusza stosowanie efektywniejszych układów zasilania w mieszankę paliwową, a więc wtrysków. Chińczycy początkowo mieli z tym problem. Po pierwsze ich maszyny miały być tanie ( układy wtryskowe do tanich nie należą ), a po drugie wiele prostych fabryk nie miało odpowiedniej technologii i kasy na jej rozwijanie.  Naród jest to jednak sprytny, szybko i sprawnie nadrobili zaległości.

Na chwilę obecną mamy na pewno dwa homologowane układy wtryskowe. Droższy, dostępny już od jakiegoś czasu system Delphi MT05, i tańsza w pełni chińska myśl techniczna marki FAI.

Wtryski to jednak nie wszystko co eurokraci wymyślili. W kwestii ekologi, filtr węglowy i dopalanie tego co w dotychczasowym maszynach upraszczając…spadało by nam pod motocykl ( opary ze zbiornika, ze skrzyni korbowej itp ).

Dalej, mamy kwestie bezpieczeństwa. Dużo pierdółek jak np. certyfikat szczelności zbiornika, automatyczny włącznik świateł ( AHO ) itp… Najistotniejszy w tej dziedzinie jest układ hamulcowy,  wymagany CBS do poj. 125, a powyżej ABS ( przynajmniej na jedno koło ). CBS jeśli ktoś nie wie, to tzw kombinowany układ hamulcowy, gdzie niezależnie którą dźwignię naciśniemy, zawsze zadziałają hamulce na obu kołach, co w teorii ma się przekładać na skuteczniejsze hamowanie.

Tyle z teorii, przechodzimy do właściwego tematu

Zaczynając od modelu którego obecność na rynku jest bardziej niż pewna, to Junak RS125. Pierwszy model odniósł duży sukces na naszym rynku, nie mniejszym powodzeniem cieszy się jego wzmocniony model, czyli wersja PRO. To właśnie tą wersję eresa chińczycy dostosowali już do nowych norm. Niestety nie udało mi się znaleźć informacji na temat zastosowanego wtrysku i dokładnych osiągów. Co by nie było, zdecydowanie dobra propozycja 🙂

foto_002

Kolejnym modelem który obstawiam, jest poczciwy Junak 123. Dlaczego?? Jest kilka argumentów. Almot z tego co wiem pokładał spore nadzieje w tym modelu, o czym świadczą chociażby plany produkcji poszczególnych części do tego modelu ( ulepszone cylindry, wały itp ). Po za tym to prosty, dobry i sprawdzony w bojach motocykl. Na stronie chińskiego producenta są zdjęcia 4 generacji modelu, i choć nie ma wzmianki o euro4, to patrząc na dostępne zdjęcia, widać istotną zmianę, tj. silnik od Hondy CBF 125, który patrząc po innych producentach, wiem że spełnia nowe normy.

Zongshen, czyli jedna z najlepszych na chwilę obecną fabryk w chinach. Zaopatruje się tam m.in Barton, Junak i Romet. Producent ten może pochwalić się całkiem sporą ilością motocykli z euro4.

Pierwszy i najciekawszy dla mnie pojazd  ( z oczywistych względów )  Romet ADV250. W chinach produkowany jako Zongshen RX3. Jego silnik to autorski i moim zdaniem udany projekt tej fabryki. Wyposażony jest w bardzo dobry i bezawaryjny wtrysk Delphi MT05, który po drobnych modyfikacjach spełnia normy Euro4 🙂 Pozostaje tylko zastosowanie ABS-u.

Zongshen w serii RX zaprezentował ostatnimi czasy mniejszy model z numerkiem „1”, Chińczycy sprzedają go co prawda z silnikiem 150, ale m.in w Ameryce południowej występuje już w wersji 125ccm. Udało mi się znaleźć informacje że już jest też gotowa wersja pod Euro4… Jak dla mnie był by idealnym uzupełnieniem oferty ADV. Fakt, jako następca mocno odbiegał by od obecnej wersji ADV125, myślę jednak że to taka zdecydowanie pozytywna zmiana, i szkoda by Romet, lub któryś z importerów nie postawił na ten konkretny model:)

 

Jak jestem przy Zongshenie, wymienić należy z czystej formalności modele Romet ZOneS, ZOneT, oraz Junak M12 i Junak 131. Te dwa ostatnie, na stronach firmy pokazane z widocznym układem CBS i wtryskiem.

j131 m12

Dalej dochodzimy do większych maszyn. Romet Classic 400 jest już dostępny, jak wam pewnie wiadomo,oczywiście euro ready 🙂 Naprawdę fajny, klasyczny motocykl, moim zdaniem bardzo trafiona pozycja w katalogu Romet. Moją uwagę przykuła oferta francuskiego Masch-a, który ten sam motocykl sprzedaje w wersji scrambler i cafe racer:

mash-caferacer-400cc-2017-1 mash-scrambler-400cc

Tak jak Francuzi, Romet wprowadza Classica, i oparty na tym samym silniku, motocykl turystyczno-terenowy ( ADV400 ).  Z dużym prawdopodobieństwem można przypuszczać, że Romet obejmie podobną drogę do Francuzów, i możemy liczyć na wersje „rozwojowe”…. jeśli do tego jednak nie dojdzie, zawsze zostaje ciekawy pomysł na ewentualne własne przeróbki wersji standardowej 🙂

Warto w tym miejscu wspomnieć o Classic 400 z wózkiem bocznym. Ciekawostką dla tej wersji jest kilka różnic, w stosunku do solówki. Wózek wymusza zastosowanie mocniejszych amorków, ramy z oryginalnymi uchwytami wózka i od strony euro4: oddzielnej homologacji jako pojazd trzy kołowy, wyposażony dodatkowo m.in. w bieg wsteczny… Potwierdza to plotki że wózek nie będzie do zakupu jako wyposażenie dodatkowe.

zrzut-ekranu-2015-09-18-o-18-16-49

Wracając jeszcze do Mescha, mają oni w ofercie model bliźniaczo podobny do prezentowanego już ( i obecnego na stronie importera ) Junaka CR125, przypadek ?? 🙂

Następne motocykle, moim zdaniem pewniaki, Romet RCR z fabryki Benda, i mimo że nie znalazłem konkretnych informacji, to z całą pewnością Regal Raptor dostarczy Junaki M11/M16 z normą euro4.

Podczas targów Poznańskich na stoisku Romet Motors pojawił się motocykl przedstawiony jako Romet Legend. Z informacji które na chwilę prezentacji uzyskałem, był to koncept bez pewności że wejdzie do sprzedaży ( fabryka nie miała gotowej homologacji ). Na chwilę obecną jestem praktycznie pewien jego sprzedaży w Polsce, gdyż Yingang pokazał gotowy model z euro4 ( u nich nazywa się Ninety ) Co ciekawe jest to dostawca aktualnego modelu ADV125, więc jest szansa na kontynuację i tego motocykla w obecnej formie 🙂

Dwie propozycje firmy Shandong Pioneer, wątpliwe by się pojawiły w ofercie polskich importerów, nie mniej jednak warto o nich wspomnieć, bo są to wyjątkowo wyróżniające się maszyny. Pierwszy „street scrambler” wedle deklaracji producenta spełniający normy euro4. Wyposażony jest w silnik Suzuki GS/GN 125 ( filtr oleju, wałek wyrównoważający, rozrząd OHC ) do tego rewelacyjny design,i wygląda na solidnie wykonamy… dla mnie super ☺

55cfd914b87f91f46d5018fab3a2a6a7 euro-4-street-scrambler-gs125-engine

Drugi motocykl, to jeszcze odważniejszy projekt, tym razem bobber. Silniki od 125 do 250ccm, i przynajmniej na zdjęciach wyglądają na bardzo porządnie wykonany custom, niestety bark info o Euro4.

htb1adxdlvxxxxalxvxxq6xxfxxxghtb1unjzlvxxxxaoxxxxq6xxfxxxn

Prawdę mówiąc motocykle, które Chińczycy przygotowali, mógł bym wymieniać jeszcze długo. Pozostanę jednak na tych moim zdaniem najciekawszych i raczej pewnych modelach. Co pokaże się na rynku przekonamy się już w Marcu na pierwszej w sezonie wystawie motocykli w Warszawie.

Co Wy sądzicie o nowych zmianach, jakie dotychczas dostępne, lub nowe maszyny chcieli byście widzieć w salonach ??


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 komentarzy do “Motocykle Euro4 na 2017r.

  • Szmarju

    No to mnie ucieszyłeś, odnośnie Junaka 123 🙂 Mam nadzieję, że się sprawdzi. Chociaż nie mniej jestem ciekaw reszty propozycji. Miałem kupować coś do końca tego roku, lub na początku 2017r., ale jednak poczekam sobie, aż rynek się nieco nasyci, może końcówka lata w 2017r., bo jak wiadomo nie wszystko będzie od razu zaprezentowane. Do tego czasu, rower wystarczy 😉

    • Kamillo Autor wpisu

      Pamiętaj że częściowo to tylko moje domysły, ale myślę że na tyle celne. Wątpię by znane i dobrze sprzedające się modele ( jak 123 ) miały odejść do lamusa 🙂

      • Evi

        W nowym katalogu 2017 nie ma mowy o wersji Euro4 dla Junaka 123, co może oznaczać, że zostanie wycofany z oferty niebawem albo zastąpi go inny model (125 RZ?).

        • Kamillo Autor wpisu

          W cenniku też nie ma wzmianki o tym modelu. Prawdę mówiąc ciężko ocenić który z nich będzie następcą dla J123 bo jeszcze ich na żywo nie widziałem. Ja bym to porządkował jako 125RZ zamiast 122 a 125Racer jako 123 🙂 choć 123 miał dwie tarcze a w nówkach widać bębny…
          Swoją drogą J123 był w wersji euro4, ale domyślam się że model ten został uśmiercony dokumentnie przez zippa i jego vz-2 ( którego dealerzy sprzedawali poniżej kosztów zakupu )