Jawa 350 TS z koszem Velorex 4


Model ten cechował się sportowym wyglądem, zmodernizowanym silnikiem, nową instalacją elektryczną.
Silnik to dalsze usprawnienia silników z lat 50. Główną zmianą było wprowadzenie 4 łożysk na wale. Głowice i cylindry tym razem trzymały się na 4 szpilkach. Cylindry posiadały 4 kanały płuczące i jeden większy kanał wydechowy – w poprzednim modelu były 2 kanały płuczące i 2 kanały wydechowe. Cylindry poprzedniego modelu były w całości żeliwne, w Jawie TS zastosowano aluminiowe cylindry z żeliwną tuleją co znacznie obniżyło wagę silnika. Zmieniono kształt zewnętrzny silnika. Silnik zaopatrzono w nowy gaźnik (JIKOV 2928 CE) o średnicy gardzieli 28mm z komorą pływaka umieszczoną centralnie dzięki czemu nie występowało zalewanie silnika w czasie ostrych przechyłów.
Instalacja elektryczna przeszła gruntowne zmiany. Prądnicę zastąpił alternator trójfazowy synchroniczny o mocy 210W i napięciu znamionowym 12V.
Instalacja zapłonowa pozostała praktycznie bez zmian – zastosowano zapłon oparty na dwóch przerywaczach. Zmiana jedynie dotyczyła napięcia cewek zapłonowych (12V).

Dane techniczne:
Masa w stanie gotowym do jazdy: 170 kg.
Dopuszczalna masa całkowita: 350 kg.
Ilość oleju w skrzyni biegów: 1 l oleju przekładniowego SAE 80.
Zbiornik paliwa: 17 l ( 1,5 l rezerwa )
Prędkość maksymalna: 125 km/h.

Silnik: dwusuwowy , chłodzony powietrzem
Liczba cylindrów: 2
Skok tłoka: 65 mm
Średnica cylindra: 58 mm
Pojemność skokowa: 343,47 cm³
Stopień sprężenia: 10,2
Moc maksymalna: 19 kW (26KM) przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 33 Nm przy 5000 obr/min

Gaźnik: JIKOV 2928 CE
Dysza główna: 92
Dysza układu rozruchowego: 72
Wlot powietrza układu rozruchowego: 120
Dysza biegu jałowego: 40
Kanał mieszanki biegu jałowego: 80
Wkręt dyszy biegu jałowego: 1,5 obrotu
Położenie iglicy: I rowek od góry
Zawór iglicowy: 2 mm

Sprzęgło
Liczba płytek metalowych: 4
Liczba płytek ciernych: 5
Sposób włączania: ręczny i półautomatyczny

Skrzynia biegów: trójwałkowa z kołami przesuwnymi
Liczba biegów: 4
Przełożenia :
I bieg: 19/12 x 24/12
II bieg: 19/12 x 19/16
III bieg: 19/12 x 16/19
IV bieg: 1

Napęd
Przekładnia pierwotna: łańcuchowa , dwurzędowa
Stosunek przekładni pierwotnej: 29/47
Liczba ogniw łańcucha przekładni: 66
Przekładnia wtórna: łańcuch w osłonie
Stosunek przekładni wtórnej: 18/52
Liczba ogniw łańcucha przekładni: 128

Zapłon: bateryjny
świeca zapłonowa: M14 x 1,25 , oznaczenie wg PAL N 9 ,oznaczenie wg ISKRA F 100
Odległość elektrody: 0,7 mm
Maksymalny odstęp styków przerywacza: 0,4 mm
Wyprzedzenie zapłonu: 2,7 mm
Skłonności do uszkodzeń[edytuj]
Sprzęgło

W wersji Twin Sport lubiły się „urywać” kosze sprzęgłowe ponieważ były wykonane z aluminium (poprzednie modele miały żeliwny, praktycznie niezniszczalny kosz, w modelach późniejszych wadę usunięto poprzez użycie innego stopu). Dodatkowo aluminiowe kosze TS posiadały gumowy oring, który po jakimś czasie zużywał się i powodował szarpanie sprzęgła podczas ruszania. Niektóre książki serwisowe dotyczące Jawy TS podają błędną kolejność zakładania tarcz sprzęgłowych, przez co oring ten zużywa się bardzo szybko.
Wiele osób narzekało na tylną konstrukcję ramy, która bardzo często potrafiła się zgiąć (przy obciążeniu drugą osobą lub dużym bagażem). Wadę tę usunięto w kolejnych modelach Jawy.

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 komentarzy do “Jawa 350 TS z koszem Velorex